april 26, 2021

Training UX-Design

Zo tof, eindelijk kan het weer! Met een klein groepje in een groot en goed geventileerd lokaal, de training UX-design volgen! Space to create in Utrecht is een fantastische toffe plek om nieuwe informatie tot je te nemen. De docenten van de Competence Factory zijn super energiek, enthousiast en beantwoorden al je vragen met veel geduld. Kortom, ik ben daar helemaal in mijn element en superblij dat ik deze opleiding mag volgen!

Wat houdt de training UX-Design nu precies in?

Bedrijven als Coolblue, Apple en Facebook zijn er meesters in: achterhalen waar hun bezoekers gevoelig voor zijn en hier strategisch op inspelen met slimme designkeuzes. Ze laten niets aan het toeval over, over de hele klantreis is nagedacht
Dat wil ik natuurlijk ook! Daarom heb ik de training UX Design gevolgd bij de Competence factory in Utrecht. Tijdens deze training kruip je in de huid van de bezoekers en ontdek je met welke ontwerpelementen je het gedrag van bezoekers kunt beïnvloeden.

Coolblue, Apple en Facebook doen het! Youniek Link ook!

UX-Design klinkt tof, maar wat is het dan?

UX-Design staat voor user experience design. Het gaat hier dus om de mensen die je website of app bezoeken en gebruiken. Door in het hoofd van je doelgroep te kruipen, maak je apps en websites succesvoller. Om dat voor elkaar te kunnen krijgen heb je je antwoord nodig op de volgende vragen:

  • Wat zoeken de bezoekers?
  • Wat willen ze bezoekers?
  • Wat denken de bezoekers?
  • Wat voelen de bezoekers?
UX-Design; vragen en antwoorden

Wanneer je het antwoord op deze vragen denkt te weten, ga je aan de slag om er voor te zorgen dat de bezoekers/ gebruikers doen wat jij wilt. Je gaat ze verleiden met een geweldige gebruikservaring.

Wat heb ik geleerd tijdens deze training?

  • Verschillende overtuigingstechnieken om bezoekers te verleiden tot actie
  • Handige SEO-trucs en weet hoe je vindbaarheid meeneemt in je UX-strategie
  • Hoe je informatie online helder structureert, en wat dat met conversie te maken heeft
  • Een plan schrijven voor een sterke UX-strategie


Deze punten heb ik geleerd door de opdrachten die we tijdens de 2-daagse training hebben uitgevoerd. Waarbij we onder andere aan de slag zijn gegaan met het maken van een strategisch plan, design thinking, de verschillende gebruikerstypen, het maken van persona's en het maken van customer journeys.

UX-Design; Customer Journey

Wat neem ik mee uit de training UX-Design?

Belangrijke eigenschappen voor een UX designer zijn:

  • Empathie
  • Creativiteit
  • Goede luistervaardigheden


Allemaal eigenschappen die ik bezit, dus dat komt goed uit! Natuurlijk is niet alles onbekend voor mij, toch neem ik genoeg waardevolle punten mee naar huis die ik kan gaan toepassen in mijn processen.

Conclusie, Uiterlijk is niet het belangrijkst!

Hier wordt maar weer bevestigd. Uiterlijk is niet het belangrijkst. De inhoud is echt belangrijker! Uiteraard moet een website er goed uitzien. Maar te veel de nadruk op het uiterlijk leggen is een risico. Vaak wordt er dan voorbijgegaan aan de gebruiksvriendelijkheid en het gebruikersgemak.

Wel merk ik dat het voor sommige opdrachtgevers lastig kan zijn om van denkrichting te veranderen, maar als je de keuze moet maken tussen uitstraling en gebruiksvriendelijkheid, dan zou ik zeggen kies echt voor het laatste!
Begrijp me niet verkeerd, een website komt er Fancy uit te zien maar te veel poespas is echt niet handig! Aan mij de schone taak om dit met voorbeelden uit kunnen leggen en de opdrachtgever hiervan te overtuigen.

Moet lukken want ik ben super enthousiast, vol energie en met heel veel munitie huiswaarts gegaan!

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram