Zo tof, eindelijk kan het weer! Met een klein groepje in een groot en goed geventileerd lokaal, de training UX-design volgen! Space to create in Utrecht is een fantastische toffe plek om nieuwe informatie tot je te nemen. De docenten van de Competence Factory zijn super energiek, enthousiast en beantwoorden al je vragen met veel geduld. Kortom, ik ben daar helemaal in mijn element en superblij dat ik deze opleiding mag volgen!
Bedrijven als Coolblue, Apple en Facebook zijn er meesters in: achterhalen waar hun bezoekers gevoelig voor zijn en hier strategisch op inspelen met slimme designkeuzes. Ze laten niets aan het toeval over, over de hele klantreis is nagedacht
Dat wil ik natuurlijk ook! Daarom heb ik de training UX Design gevolgd bij de Competence factory in Utrecht. Tijdens deze training kruip je in de huid van de bezoekers en ontdek je met welke ontwerpelementen je het gedrag van bezoekers kunt beïnvloeden.
Coolblue, Apple en Facebook doen het! Youniek Link ook!
UX-Design staat voor user experience design. Het gaat hier dus om de mensen die je website of app bezoeken en gebruiken. Door in het hoofd van je doelgroep te kruipen, maak je apps en websites succesvoller. Om dat voor elkaar te kunnen krijgen heb je je antwoord nodig op de volgende vragen:
Wanneer je het antwoord op deze vragen denkt te weten, ga je aan de slag om er voor te zorgen dat de bezoekers/ gebruikers doen wat jij wilt. Je gaat ze verleiden met een geweldige gebruikservaring.
Deze punten heb ik geleerd door de opdrachten die we tijdens de 2-daagse training hebben uitgevoerd. Waarbij we onder andere aan de slag zijn gegaan met het maken van een strategisch plan, design thinking, de verschillende gebruikerstypen, het maken van persona's en het maken van customer journeys.
Belangrijke eigenschappen voor een UX designer zijn:
Allemaal eigenschappen die ik bezit, dus dat komt goed uit! Natuurlijk is niet alles onbekend voor mij, toch neem ik genoeg waardevolle punten mee naar huis die ik kan gaan toepassen in mijn processen.
Conclusie, Uiterlijk is niet het belangrijkst!
Hier wordt maar weer bevestigd. Uiterlijk is niet het belangrijkst. De inhoud is echt belangrijker! Uiteraard moet een website er goed uitzien. Maar te veel de nadruk op het uiterlijk leggen is een risico. Vaak wordt er dan voorbijgegaan aan de gebruiksvriendelijkheid en het gebruikersgemak.
Wel merk ik dat het voor sommige opdrachtgevers lastig kan zijn om van denkrichting te veranderen, maar als je de keuze moet maken tussen uitstraling en gebruiksvriendelijkheid, dan zou ik zeggen kies echt voor het laatste!
Begrijp me niet verkeerd, een website komt er Fancy uit te zien maar te veel poespas is echt niet handig! Aan mij de schone taak om dit met voorbeelden uit kunnen leggen en de opdrachtgever hiervan te overtuigen.
Moet lukken want ik ben super enthousiast, vol energie en met heel veel munitie huiswaarts gegaan!